Khamis, 14 Julai 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Demonstrasi, sejarah hitam Melayu

Posted: 13 Jul 2011 05:00 PM PDT

Akhirnya, di sebalik riuh Pakatan Rakyat (PR) dan pengikutnya mempromosi Anwar Ibrahim untuk kerusi perdana menteri, mantan Timbalan Perdana Menteri itu hampir secara rasmi dilabelkan sebagai 'petualang negara'.

Anwar tak perlu menyalahkan orang lain, melainkan dirinya sendiri yang sering menimbulkan angkara sejak hari pertama beliau melibatkan diri dalam dunia politik. Bagi Anwar, untuk suaranya didengari rakyat, cara terbaik ialah melakukan sesuatu bertentangan dengan establishment.

Aneh tapi itulah realitinya. Setiap kali ada demonstrasi di negara ini, tidak boleh tidak ia pasti sahaja ada kena-mengena dengan Anwar.

Beliau boleh dianggap memulakan kerjaya politiknya dengan mengetuai tunjuk perasaan pelajar membela nasib penduduk di Baling pada awal 1970-an. Rakyat Malaysia pelbagai suku bangsa yang ketika itu belum mengenalinya terkejut melihat kebanjiran ribuan pelajar pekan Baling.

Bagi penduduk di situ yang serba miskin dan mundur, kemunculan pelajar memperjuang dan membela nasib mereka itu sebagai satu rahmat walaupun isu konon ada penduduk Baling yang mati kebuluran, tidak lebih daripada skrip ciptaan Anwar.

Bagaimanapun, pertama kali menatap wajah Anwar, penduduk Baling terpesona dengan "budak universiti berwajah kacak dan pandai bercakap." Kepadanya mereka sandarkan harapan dapat keluarkan dari kegelapan yang membelenggu masyarakat itu selama ini. Empat dekad kemudian, ada antara pelajar tersebut sudah muncul sebagai manusia super-rich dan super-powerful malah super segala.

Berdasarkan lakonan memukau rakyat dan penyokong, Anwar sendiri berjaya memperdayakan pemimpin UMNO dan meyakinkan Tun Dr Mahathir Mohammad sehingga akhirnya dapat menduduki kerusi Timbalan Perdana Menteri. Tapi bagaimana Baling?

Masihkah ia diingati? Apakah nasib penduduknya telah dibela secara eksklusif oleh Anwar yang sudah bergelar Datuk Seri ketika itu dan turut memegang jawatan Menteri Kewangan? Berapa kalil dia melawat Baling dan bilakah kali terakhir berbuat begitu dengan tujuan baiki nasib penduduk di situ?

Kemasukannya dalam UMNO dibimbangi bakal mendatangkan musibah kepada parti itu, namun tidak ada sesiapa boleh menghalang kehendak Dr Mahathir yang "sudah jatuh hati dengan Anwar."

Bagi Anwar, di sebalik senyuman terukir di bibirnya, berdepan dengan Dr Mahathir ibarat berdepan seekor harimau yang menunggu mangsa untuk dibaham satu hari nanti.

Begitulah Anwar dibawa masuk dan dipersiapkan sebagai bakal pewaris kerusi perdana menteri. Tapi hakikatnya manusia merancang apa saja, namun Tuhan yang menentukan segala. Justeru kerja Tuhanlah yang menyaksikan Anwar terus kempunan jawatan PM. Walaupun usia primanya sudah hampir Maghrib, nampaknya masih sekadar seperti mengejar fatamorgana.

Drama Anwar dalam UMNO, tatkala ia sedang diperlakonkan memang cukup menarik. Orang kata, sebahagiannya macam tonton Drama Minggu Ini dan sebahagian dihidu sebagai satu pekong politik yang sedang menunggu untuk meledak dan melepaskan bau busuk.

Modus operandi dan plotnya cukup mudah. Dengan kuasa politik di tangan Anwar berikan beberapa sahabat rapatnya pelbagai jawatan penting. Kamaruddin Jaafar menjadi Setiausaha Politik Tun Ghafar Baba, ketika itu timbalan Dr Mahathir. Namun bila berlaku pertandingan bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO, bayangkan kesetiaan KJ.

Anwar yang mewujudkan Team Wawasan membuat road show (cuma tak buat demonstrasi saja) ke seluruh negeri dan turun ke setiap bahagian. Wang bertukar tangan macam daun-daun kering gugur musim luruh.

Pada malam Anwar dipecat dari UMNO, puluhan ribu orang berkerumun di Dataran Merdeka bantah keputusan Majlis Tertinggi parti. Saya percaya angka itu hampir 100,000 orang. Isu dalaman UMNO bertukar menjadi isu jalanan dan Anwar dalam sekelip mata jadi wira rakyat dan sekelip mata juga, kembali cara lamanya – berdemonstrasi.

Teriakan "reformasi!" mewarnai kepemimpinan Dr Mahathir yang ketika itu sudah pun nekad untuk mendepani kekuatan Anwar. Malah salah seorang yang turut turun ke jalan raya menyokong Anwar kini menjadi menteri besar sebuah negeri.

Bila Anwar bebas dan keluar dari penjara, jarang kita dengar mengenai gerakan reformasi kerana pada masa itu sudah tertubuh parti politik yang diketuai isterinya— Parti Keadilan Rakyat. Walaupun sejarah perjuangan Anwar memperlihatkan penentangan amalan neopotisme, namun ia tidak menghalang anak perempuannya dari dipilih sebagai seorang daripada naib presiden parti manakala bekas setiausahanya, Azmin Ali kini timbalan presiden.

Pada 9 Julai lalu, teriakan reformasi sekali lagi kedengaran di beberapa batang jalan raya di ibu kota. Ia adalah lanjutan perarakan haram anjuran Bersih2.0 yang diketuai seorang wanita India. Matlamat Bersih ialah memperjuang agar pilihan raya menjadi bersih, namun laungan reformasi membuka persoalan kepada agenda seterusnya.

Demonstrasi jalanan sinonim dengan Anwar sejak lama dulu, kini membayangi pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Kenyataan Najib bahawa ISA tidak akan diguna pakai untuk menghalang gerakan seumpama ini, demonstrasi jalanan akan kembali menjadi scene menjelang pilihan raya umum ke-13.

Nampaknya selagi hasrat Anwar ke Putrajaya tidak capai matlamat, selagi itu kita akan melihat rakyat berpecah, harta benda rosak serta imej negara dicemari. Selagi perjuangan Anwar belum tercapai, media Barat seperti mendapat peluang menjadikan Malaysia seperti sebuah lagi Mesir, Tunisia dan barangkali juga Libya.

Sejarah perlihatkan perpecahan bangsa Melayu kerana angkara yang dicipta mereka sendiri. Kesultanan Melayu Melaka berkubur akibat manipulasi politik tokoh bukan Melayu dan puak yang menghasut dan memperkuda sentimen orang Melayu. Hari ini, ada sesetengah orang Melayu sudah rela diperkuda bagi kepentingan bukan Melayu ini dan tanpa disedarinya, Anwar turut digunakan dalam percaturan baru ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kesan Bersih 2.0 di atas katil

Posted: 13 Jul 2011 05:00 PM PDT

Angka sebenar tidak dapat dipastikan. Ada yang kata 5,000. Ada pihak yang menganggarkan 10,000 hingga 20,000. Malah, ada mendakwa 100,000. Saya ingat 5,000 terlalu sedikit, tidak masuk akal. 100,000 terlalu berlebih-lebih, juga tidak munasabah. Tidak kira berapa bilangannya, perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu, sempat melumpuhkan Kuala Lumpur. Nasib baik ada kawalan polis, dan semua bersurai aman sebelah petang. Kalau tidak, ibu negara mungkin terus mati.

Kerajaan kata bilangan keluar berhimpun tidak ramai, dan itu bukti Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil, tidak mendapat sokongan umum. Kenyataan itu hanya dianggap benar, sekiranya tidak ada sekatan pihak berkuasa.

Tetapi, dengan semua laluan masuk ke pusat bandar ditutup, dan beribu petugas keselamatan mengawasi dengan rapi sejak malam Jumaat lagi, rasanya tidak tepat untuk mengatakan Ambiga dan konco-konconya gagal.

Kesan perhimpunan hujung minggu itu dirasakan dalam berbagai bentuk. Paling jelas, media antarabangsa termasuk CNN dan Aljazeera, memaparkan tindakan polis menyembur air dan menembak gas pemedih mata. Sudah tentu itu satu gambaran negatif terhadap negara.

Kita boleh mengawal media tempatan, tetapi gambaran-gambaran tidak baik itu disiarkan secara berleluasa oleh media antarabangsa. Bagaimana hendak kita sembunyikan, sekiranya semua itu didedahkan tanpa sebarang sekatan menerusi internet?

Sebagaimana kita gagal menyekat penyebaran video seks di alam maya, gambaran sebenar perhimpunan tanpa permit itu boleh dilihat juga oleh semua orang menerusi YouTube. Orang boleh menilai video 21 minit itu, dan kini boleh juga menilai suasana KL hari itu.

Peniaga di ibu negara juga menerima kesan. Ada yang menyebut perhimpunan telah menyebabkan peniaga kerugian RM100 juta. Tidak pula dinyatakan bagaimana taksiran dibuat untuk mengandaikan angka seratus juta itu. Dalam banyak hal, kita memang suka bercakap mengenai juta-juta-juta.

Ada pihak bermurah hati menyediakan khidmat guaman percuma kepada mana-mana peniaga yang rugi dan ingin mengemukakan tuntutan saman di mahkamah. Memang mudah menyatakan jumlah kerugian. Hanya letak satu angka selepas huruf RM, dan tambah berapa sahaja angka kosong yang kita hendak – dua, tiga, enam. Tetapi persoalan utamanya ialah: siapa hendak disaman?

Saya diberitahu kesan perhimpunan itu dirasakan juga di atas katil. Sepasang pengantin yang masih dalam suasana bulan madu, saling berhujah sebaik menonton berita mengenai perhimpunan, di TV malam itu.

Mula-mula hujah biasa, suami-isteri cuba mengambil hati. Tetapi makin lama makin hangat, sebab masing-masing ingin mempertahankan hujah, maklumlah seorang dari parti pembangkang dan menyokong perhimpunan, seorang lagi dari parti kerajaan, menentang Bersih 2.0 habis-habisan.

Kata yang empunya cerita – dan saya yakin cerita ini benar! – keindahan bulan madu tidak dapat dinikmati malam itu, sebab dua tubuh dari parti yang berbeza sama-sama hangat dan tidak boleh berdekat. Begitulah kesan peristiwa 9 Julai.

Bagi saya sendiri kesannya dirasakan sejak petang Jumaat. Keluar jam 6 petang, terus terperangkap dalam kesesakan di hadapan pejabat di Seksyen 15, Shah Alam. Mulanya tidak diketahui apa punca kesesakan.

Setelah hampir sejam merangkak barulah tiba di Tol Plaza Batu Tiga yang biasanya mengambil masa tidak sampai 10 minit. Baru saya tahu puncanya: khemah polis didirikan betul-betul sebelum tol, menjadikan laluan mengecil.

Selepas tol, pergerakan terhinjut-hinjut, dan saya terpaksa melalui laluan Subang Jaya – Bandar Sunway yang pada hari biasa pun selalu tidak lancar. Sama ada stesen 'Sinar FM', 'Klasik Nasional' atau 'Ikim FM', tidak dapat meredakan keresahan. Kenderaan lebih lambat daripada siput babi.

Paling teruk ialah laluan di hadapan Sunway Pyramid. Sudah kelihatan bumbung kawasan perumahan tempat saya tinggal, tetapi kenderaan – termasuk bas sekolah dan lori tangki – langsung tidak bergerak. Azan maghrib berlalu, diikuti oleh azan isyak, kenderaan masih tersepit.

Akhirnya, jam 9.35 malam baru saya tiba di rumah. Tiga jam setengah dari pejabat ke rumah, jaraknya kira-kira 10 kilometer. Perjalanan 180 kilometer ke kampung saya di Muar pun mengambil masa hanya dua jam!

Ada satu lagi kesan amat peribadi: tidak dapat menikmati nasi kandar Kudu di Jalan Tunku Abdul Rahman, yang menjadi satu kemestian hujung minggu saya sejak bergelar warga KL. Serik?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved