Selasa, 7 Jun 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tidak sebaik disangka

Posted: 06 Jun 2011 05:00 PM PDT

Tidak sebaik disangka Apabila bercakap mengenai produk dari Eropah, ramai pengguna yakin dengan tahap kualiti dan keselamatannya kerana percaya pada peraturan ketat yang dikenakan Kesatuan Eropah (EU) terhadap produk luar yang ingin masuk ke rantau itu.

Tidak keterlaluan jika dikatakan ada pengguna yang hanya memilih produk luar negara termasuk makanan, apatah lagi dari Eropah kerana ia dirasakan berada dalam kelas tersendiri.

Jadi tentunya produk yang dihasilkan di Eropah sendiri jauh lebih baik berbanding negara lain, bukan?

Mungkin tidak. Ini terbukti apabila rantau itu dikejutkan dengan penularan bakteria Escherichia coli atau E.coli, yang bermula di Jerman, sejak beberapa minggu lalu.

Sehingga hari ini, Berlin masih buntu mencari punca sebenar wabak itu apabila ujian demi ujian yang dijalankan masih gagal mengenal pasti dari mana sayuran tercemar itu dihasilkan.

Lebih membimbangkan, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengesahkan jenis E.coli ini adalah hibrid baru yang tidak pernah ditemui sebelum ini, menghasilkan lebih banyak toksin berbanding bakteria E.coli biasa dan mempunyai daya tahan tinggi terhadap antibiotik.

Pesuruhjaya Kesihatan EU, John Dalli juga memberi amaran kepada Jerman supaya tidak membuat kesimpulan terlalu awal dan melulu mengenai punca sebenar wabak berbahaya itu.

Sejak beberapa hari lalu, Jerman menuding jari ke arah petani dari Sepanyol yang dituduh menghasilkan timun tercemar namun ujian membuktikan dakwaan itu salah, menyebabkan Jerman terpaksa memohon maaf.

Berlin kemudian mengumumkan tauge yang ditanam di utara negara itu mungkin penyebab wabak tersebut, tetapi menarik balik kenyataan itu selepas ujian ke atas 23 daripada 40 sampel tauge tidak menemui sebarang kesan bakteria pembunuh itu.

Semalam, menteri-menteri dari negara EU mengadakan mesyuarat tergempar di Luxembourg bagi membincangkan wabak itu yang sehingga kini membunuh 22 orang dan menyebabkan lebih 2,330 jatuh sakit di seluruh dunia terutama di Eropah.

Dalam mesyuarat itu, EU meluluskan bantuan sebanyak 150 juta Euro (RM660 juta) kepada petani Eropah yang kerugian teruk akibat kejatuhan dalam penjualan hasil tanaman mereka.

Menteri Pertanian Jerman, Ilse Aigner pula mengulangi amaran kepada pengguna supaya tidak memakan tauge, timun, tomato dan sayur salad.

Menurut saintis Jerman, bakteria itu mungkin berada di dalam benih sayuran itu sendiri atau di dalam air yang digunakan untuk menyiram tanaman, ataupun dipindahkan daripada pekerja yang mengendalikan tanaman itu.

Semua kematian itu berlaku di Jerman kecuali satu di Sweden dan wabak itu telah menular ke 12 negara termasuk Amerika Syarikat, Austria, Britain, Republik Czech, Denmark, Perancis, Belanda, Norway, Sepanyol, Sweden, dan Switzerland.

DAN Kesemua kes itu membabitkan lawatan ke Jerman

Sehingga kini, beberapa negara seperti Republik Czech mengambil langkah awal untuk mengelakkan penularan wabak menjadi semakin teruk dengan menguji daging diimport dari Jerman kerana bakteria berbahaya itu diketahui mampu hidup di dalam usus lembu.

Thailand juga memilih untuk mengambil langkah berjaga-jaga dengan menyebarkan risalah mengenai E.coli kepada pelancong dari Eropah yang tiba di negara itu dan Kementerian Kesihatan Thailand juga merancang mengadakan pemeriksaan ke atas buah-buahan dan sayuran yang diimport dari Eropah bagi memastikan keselamatan pengguna.

Australia pula mengumumkan negara itu tidak mengimport sayuran dari Eropah bagi mengurangkan kebimbangan rakyatnya.

Mungkin kerajaan Malaysia juga perlu mengeluarkan kenyataan secepat mungkin sama ada pengguna di negara ini terjejas dengan penularan wabak ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gillard pertahan perangi Taliban di Afghanistan

Posted: 06 Jun 2011 05:00 PM PDT

Gillard pertahan perangi Taliban di Afghanistan SYDNEY - Perdana Menteri Australia, Julia Gillard menyifatkan peperangan di Afghanistan tidak berpanjangan kerana mereka hanya mahu memerangi kumpulan militan, semalam, selepas seorang lagi tenteranya terkorban di tangan kumpulan pejuang Taliban di negara itu.

Tentera berumur 23 tahun dari Unit Operasi Tugas Khas itu adalah keempat terkorban sejak dua minggu lalu, sekali gus menjadikan jumlah terkini adalah seramai 27 terbunuh dalam konflik tercetus selama sedekad.

Gillard menganggap ia sebagai ujian memandangkan negara sekutu lain juga berhadapan masalah sama dalam memerangi kegiatan kumpulan militan.

Beliau juga tidak dapat berjanji segalanya akan berakhir kerana pasukan tenteranya perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi segala kesukaran di negara kubu pejuang itu.

Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved