Khamis, 2 Jun 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM Jepun selamat

Posted: 01 Jun 2011 05:00 PM PDT

PM Jepun selamat TOKYO - Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan terselamat daripada undi tidak percaya dalam Parlimen, semalam, selepas beliau memutuskan akan berundur selepas menyelesaikan krisis nuklear dan masalah lain yang dihadapi rakyat akibat bencana berganda pada 11 Mac lalu.

Dewan rakyat menolak usul undi tidak percaya dengan 293 berbanding 152 dalam usul yang dilancarkan parti pembangkang, Parti Demokratik Liberal (LDP).

Kan sebelum ini menyatakan beliau mahu generasi muda mengambil alih tanggungjawabnya hanya selepas krisis di negara tersebut berjaya ditangani.

Keputusan itu diambil selepas menerima kritikan beberapa pihak termasuk daripada parti pimpinannya sendiri yang kini seakan berpecah belah selepas menggesa beliau meletak jawatan.

Parti pemerintah Jepun mula dikecam apabila dikatakan gagal mengendalikan usaha membaik pulih negara selepas gempa bumi berkekuatan 9.0 skala Ritcher melanda negara itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mubarak akan dibicara Ogos

Posted: 01 Jun 2011 05:00 PM PDT

Mubarak akan dibicara Ogos KAHERAH - Bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak dan dua anak lelakinya, Alaa dan Gamal akan dibicarakan pada 3 Ogos depan atas dakwaan mengarahkan pembunuhan ratusan penunjuk perasaan, menurut mahkamah, kelmarin.

Ketiga-tiga mereka juga akan didakwa atas tuduhan penipuan semasa perbicaraan yang akan diadakan di mahkamah jenayah Kaherah Utara.

Mubarak, 83, kini berada dalam tahanan di hospital selepas dilaporkan diserang sakit jantung semasa disoal siasat oleh polis mengenai pembunuhan rakyat semasa protes yang menyebabkan beliau digulingkan, 11 Februari lalu.

Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved