Rabu, 15 Jun 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


LHDN lipat ganda publisiti

Posted: 14 Jun 2011 05:00 PM PDT

LHDN lipat ganda publisiti Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) akan melipatgandakan publisiti berkaitan Potongan Cukai Bulanan (PCB), terutamanya penggunaan Borang TP1 dan TP2, bagi tujuan pelarasan amaun PCB pembayar cukai.

Ini bertujuan agar tidak terdapat lebihan potongan melalui PCB yang dibayar balik oleh LHDNM kepada pembayar cukai.

"Amaun PCB akan dipotong oleh majikan masing-masing daripada saraan bulanan mereka dan seterusnya di meritkan ke LHDNM selewat-lewatnya pada 10 hari bulan setiap bulan," kata Pegawai Perhubungan Awam LHDNM.

Bagaimanapun, potongan itu bukanlah amaun cukai yang muktamad kerana pembayar cukai akan mengetahui sama ada amaun PCB yang dipotong oleh majikan mencukupi atau sebaliknya setelah amaun cukai mereka ditaksir dalam Borang Nyata Cukai Pendapatan pada tahun berikutnya.

LHDNM juga bersedia untuk memberikan taklimat serta penerangan yang lebih terperinci berkenaan perkhidmatan elektronik ini mengikut keperluan pihak majikan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Intai potensi niaga di Afrika

Posted: 14 Jun 2011 05:00 PM PDT

Intai potensi niaga di Afrika Ahli perniagaan Malaysia wajar rebut peluang tersedia tingkat jumlah dagangan.

Peluasan pasaran pengguna Afrika akan terus memacu peningkatan permintaan yang membuka potensi besar untuk ahli perniagaan Malaysia.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), Datuk Mohamad Kamarudin Hassan berkata, berikutan kemunculan benua Afrika sebagai pasaran yang semakin ketara pada dekad lalu, kami yakin banyak peluang tersedia untuk meningkatkan jumlah dagangan Malaysia dengan Afrika," katanya.

Menurutnya, Matrade menganjurkan Forum Perniagaan pertama Malaysia-Afrika (MABF), 18 Jun sempena Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) 2011 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

"Acara itu dijangka menarik lebih 500 komuniti perniagaan tempatan dan antarabangsa. Setakat ini, forum itu sudah mendaftarkan perwakilan dari Zimbabwe, Lesotho, Gambia, Afrika Selatan, Namibia, Singapura, Bangladesh dan Bahrain," katanya dalam satu kenyataan.

Bertema "Meneroka Dimensi Baru" MABF bermatlamat mengukuhkan dagangan semasa Malaysia-Afrika dengan memperluas capaian dan nilai pasaran tradisional, meningkatkan kerjasama perniagaan dengan mengenal pasti perubahan dalam sentimen pasaran dan memadankannya dengan produk atau perkhidmatan yang bersesuaian.

Forum itu juga bertujuan mengenal pasti usaha untuk mewujudkan kemakmuran ekonomi berkekalan dengan sinergi lebih banyak usaha sama perniagaan Malaysia-Afrika, kata Matrade.

Acara setengah hari itu akan mengetengahkan tokoh terkemuka antarabangsa termasuk dari Bank Dunia, Matrade, Quality Chemical Industries Ltd Uganda dan Precise Consult International PLC Ethopia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved