Ahad, 4 September 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna


PM baru Jepun peroleh sokongan 63 peratus

Posted: 03 Sep 2011 05:00 PM PDT

PM baru Jepun peroleh sokongan 63 peratus TOKYO - Satu tinjauan yang dijalankan terhadap 1,000 penduduk mendapati sebanyak 63 peratus menyokong pelantikan Perdana Menteri Jepun yang baru, Yoshihiko Noda iaitu sehari selepas beliau mengumumkan barisan Kabinet baru di bawah pimpinannya.

Noda turut berikrar untuk mencari jalan penyelesaian bagi memulihkan dan membina semula kawasan yang musnah teruk akibat bencana berganda pada 11 Mac lalu.

Noda turut menamakan Jun Azumi, sebagai Menteri Kewangan dan Koichiro Gemba dilantik sebagai Menteri Luar.

19 korban taufan Talas

Posted: 03 Sep 2011 05:00 PM PDT

19 korban taufan Talas TOKYO - Sekurang-kurangnya 19 orang terkorban manakala 54 lagi hilang selepas taufan Talas yang turut membawa angin kencang berkelajuan 108 kilometer dan hujan lebat membadai barat Jepun, menurut laporan jabatan kajian cuaca, semalam.

Jabatan kaji cuaca melaporkan taufan Talas itu menyebabkan air sungai melimpah dan beberapa kejadian tanah runtuh di kawasan merentasi Pulau Shikoku dan bahagian barat Pulau Honshu.

Kerajaan tempatan menyatakan banjir besar di kampung Totsukawa terletak di wilayah Nara telah menghanyutkan beberapa buah rumah dan menyebabkan sekurang-kurangnya dua maut manakala tujuh lagi dilaporkan masih hilang.

Taufan Talas tersebut kini bergerak perlahan ke bahagian utara Laut Jepun.

Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved