Ahad, 18 September 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Rakyat Malaysia dinasihati tangguh lawatan tidak mustahak ke Selatan Thailand

Posted: 17 Sep 2011 05:00 PM PDT

Rakyat Malaysia dinasihati tangguh lawatan tidak mustahak ke Selatan Thailand

KUALA LUMPUR - Kementerian Luar hari ini menasihati rakyat Malaysia agar menangguhkan sebarang lawatan tidak mustahak ke selatan Thailand berikutan kejadian letupan bom pada Jumaat yang menyebabkan empat rakyat Malaysia maut dan 18 yang lain cedera.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, kementerian itu mengingatkan warganegara Malaysia agar menangguhkan dahulu lawatan mereka sehingga keadaan keselamatan di wilayah berkenaan kembali pulih.

"Kementerian Luar terus memantau perkembangan di sana menerusi Kedutaan Malaysia di Bangkok dan pejabat Konsul di Songkhla yang berhubung terus dengan pihak berkuasa Thai untuk memberi bantuan kepada semua rakyat Malaysia yang terbabit dalam kejadian berkenaan," kata kenyataan itu.

Kenyataan itu menyebut pejabat Konsul Jeneral Malaysia di Songkhla melaporkan empat rakyat Malaysia termasuk seorang budak lelaki berumur tiga tahun terbunuh dalam kejadian letupan bom itu di Sungai Golok, selatan Thailand pada Jumaat malam.

Mereka yang terbunuh ialah Wong Hong Yep, 63, Wong Kai Sean, 3, Fong Too Keh, 45, dan Chan Yau Wing, 52, dan mayat mereka dibawa pulang ke Malaysia oleh keluarga masing-masing kelmarin.

Kenyataan itu menerangkan daripada 18 rakyat Malaysia yang cedera itu, lima masih dirawat di Hospital Sungai Golok, seorang di Hospital Yala, manakala yang lainnya dibenarkan pulang selepas mendapat rawatan pesakit luar.

Mereka yang masih dirawat di Hospital Sungai Golok adalah Ling Yee Lung, 28, Lai Yok Long, 52, Phoo King Kuang, 54, Wee It Cheng, 61, dan Cheng Yew Mang, 40, manakala Ng Sai Kai, 63, menerima rawatan di Hospital Yala.- Bernama

Polis Terengganu buru suspek kedua dalam cubaan merompak kedai runcit,

Posted: 17 Sep 2011 05:00 PM PDT

Polis Terengganu buru suspek kedua dalam cubaan merompak kedai runcit

KUALA TERENGGANU - Polis Terengganu kini meningkatkan gerakan memburu seorang lagi suspek dalam cubaan merompak sebuah kedai runcit di Kampung Kuala Bekah, Cabang Tiga, di sini Khamis lepas.

Ketua Polis negeri Datuk Jamshah Mustafa berkata pihaknya juga yakin dengan tertangkapnya lelaki itu kelak polis dapat menyelesaikan beberapa kes rompakan dan ragut membabitkan warga emas di daerah ini.

"Kami percaya mereka terlibat dengan beberapa kes rompakan dan ragut yang melibatkan warga emas di sekitar bandar ini," katanya di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 3.15 petang itu, suspek pertama berjaya ditangkap selepas dia dibelasah oleh seorang wanita dan anak perempuannya yang berusia 22 tahun ketika cuba menyamun rantai emas wanita terbabit.

Bagaimanapun rakannya yang menunggu di luar kedai runcit milik mangsa melarikan diri selepas melihat suspek pertama dibelasah dua wanita berkenaan.

Mengulas tindakan dua beranak berkenaan, Jamshah berkata mereka wajar dipuji kerana berani.

"Dengan adanya kerjasama di antara orang ramai seperti ini, sebarang kejadian dapat dicegah dengan mudah dan saya berharap orang ramai terutamanya warga emas lebih berhati-hati.

"Ini adalah kerana mereka menjadi sasaran utama penjenayah untuk meragut dan juga merompak," katanya.

Jamshah sebelum itu melawat Insp Hussaini Amir Mohd Noor, 27, yang dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini selepas terbabit dalam kemalangan jalan raya pada Jumaat lepas.- Bernama

Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved