Jumaat, 23 September 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Semua akan dapat manfaat jika Malaysia jadi negara berpendapatan tinggi: Najib

Posted: 22 Sep 2011 05:00 PM PDT

Semua akan dapat manfaat jika Malaysia jadi negara berpendapatan tinggi: Najib

PETALING JAYA - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan komited dengan matlamat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi tetapi usaha itu tidak dapat dilakukan oleh kerajaan secara bersendirian.

Menegaskan pentingnya mencapai status negara berpendapatan tinggi, Najib berkata golongan masyarakat yang terdiri daripada perbadanan, perusahaan, pekerja, cendekiawan dan penyelidik perlu mengumpulkan sumber kolektif mereka dalam memastikan matlamat itu direalisasikan.

Dalam ucaptama pada persidangan kebangsaan "Menjadikan Negara Berpendapatan Tinggi, Satu Realiti" di sini hari ini, Najib berkata: "Tiada siapa boleh meragui komitmen kerajaan dalam perkara ini, dan saya berharap persidangan hari ini akan menunjukkan bahagian lain masyarakat yang sama-sama berdedikasi dan bersedia memainkan peranan dalam memajukan ekonomi."

Perdana Menteri berkata beliau mahu Malaysia menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi kerana ia akan memberi manfaat kepada semua lapisan rakyat tanpa mengira agama, bangsa atau kawasan.

Beliau berkata dalam negara berpendapatan tinggi, pekerja memperoleh pendapatan lebih tinggi yang akan membawa kepada peningkatan guna tenaga swasta dan mewujudkan peluang perniagaan baharu untuk perusahaan kecil dan sederhana.

"Ini hanya satu daripada contoh bagaimana sebuah negara berpendapatan tinggi meningkatkan kelajuan pemindahan wang yang merangsang kitaran pesat pertumbuhan," katanya.

Najib berkata sebuah masyarakat berpendapatan tinggi juga bermakna lebih banyak pekerjaan di peringkat atas dalam skala pendapatan.

"Sebaik anda hasilkan lebih banyak ruang di peringkat atas, ia melahirkan lebih banyak peluang bagi orang di bawah untuk naik, yang mana ia membuka ruang anak tangga paling bawah untuk pekerja bagi peringkat kemasukan.

"Apa kata jika kita gagal mencapai cita-cita itu?

"Bukan sahaja Malaysia akan terperangkap dalam golongan berpendapatan pertengahan bagi beberapa tahun akan datang, kita juga akan melihat saingan kita di rantau ini akan terus maju dan akhirnya, meninggalkan kita, satu tamparan yang hebat kepada Malaysia secara keseluruhan," katanya.

Najib berkata jika Malaysia mendapati ia dikelilingi oleh negara-negara yang megah dengan pendapatan tinggi, standard kehidupan yang tinggi dan lebih banyak ekonomi yang berkembang, pelaburan asing yang penting akan mengubah haluan mereka daripada Malaysia.

"(Peluang) pekerjaan dan wang akan keluar daripada negara dan dengan bilangan pekerjaan yang sedikit, lebih ramai rakyat generasi muda Malaysia akan memilih untuk meninggalkan negara bagi memenuhi impian mereka di seberang laut.- Bernama

Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved