Jumaat, 9 September 2011

SH


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

SH


Hampir cerai guna kad kredit isteri

Posted: 08 Sep 2011 05:00 PM PDT

Hampir cerai guna kad kredit isteri PERMATANG PAUH – Sepasang suami isteri dari Taman Pauh Jaya di sini, hampir bercerai hanya kerana si suami menggunakan kad kredit isterinya membeli barangan elektrik dari ejen jualan langsung.

Mangsa berusia 52 tahun yang enggan dikenali berkata, insiden berlaku 21 Mei lalu apabila dia dan isteri dihampiri seorang jurujual ketika berada di luar sebuah pasar raya besar di Seberang Jaya.

Menurutnya, taktik jurujual memberikan dua kupon kepada mereka akhirnya menjerat diri meskipun pada mulanya dia tidak begitu berminat untuk singgah di kedai itu, apatah lagi membeli barangan yang dipromosikan.

Bagaimanapun, setelah dipujuk rayu, dia dan isteri bersetuju untuk membuka dua kupon yang diberikan.

"Dalam kupon itu tertera hadiah percuma dua barangan elektrik dan baucar RM100. Tetapi, baucar itu tidak boleh ditebus terus, sebaliknya kami perlu beli barangan elektrik berharga kira-kira RM2,998, kemudian baru layak untuk menebus baucar dan mendapat hadiah percuma sepertimana yang tertera pada kupon berkenaan.

"Pada mulanya, saya tidak bersetuju kerana had limit kad kredit saya hanya RM3,000. Mereka tidak berpuas hati dan memujuk saya untuk meminjam kad kredit isteri dan membayar sejumlah RM110 setiap bulan kepadanya sebagai ansuran bagi barangan yang dibeli itu," katanya.

Mangsa yang merupakan kakitangan kerajaan berkata, dengan hati yang berat isterinya memberi kebenaran kerana menyangka jumlah yang ditolak dari kad kreditnya adalah ansuran sepertimana yang dibincangkan.

Mereka kemudiannya diminta mengisi beberapa keping borang yang didakwa untuk pemprosesan ansuran bulanan dari kad kredit itu sebelum mendapat tiga barangan, termasuk dua percuma seperti yang dijanjikan berupa penapis air, penyedut hampagas dan dapur elektrik.

Jumlah keseluruhan untuk barangan yang dibeli adalah RM2,999 selepas ditolak baucar RM100 yang diperoleh.

Mangsa turut mendakwa, jurujual ada memberitahu, surat mengenai bayaran ansuran itu akan dihantar dalam tempoh 10 hari oleh bank yang mengendalikannya.

"Insiden tidak habis setakat itu sahaja, ketika saya membuka kotak satu barangan percuma, terdapat satu lagi kupon di dalamnya, dan apabila dibuka tertera baucar RM1,000 pula.

"Saya minta mereka (jurujual) tolak sahaja baucar itu dengan jumlah barangan yang dibeli tadi, tetapi, mereka kata tak boleh. Sebaliknya, memujuk saya untuk beli satu lagi barangan elektrik berharga lebih RM3,500," katanya.

Mangsa berkata, dia tidak membeli barangan yang ditawarkan kerana jumlah itu terlalu tinggi dan mereka tidak mampu.

Menurutnya, keesokannya, isterinya menghubungi syarikat terbabit kerana mahu membatalkan urus niaga yang dibuat dan memulangkan semua barang yang dibeli, tetapi gagal.

Namun, mangsa dan isteri terkejut mendapati satu transaksi berjumlah RM2,999 dibuat bertarikh 21 Mei ketika menerima penyata bank pada 27 Jun lalu.

Ketika itulah baru mereka sedar ditipu syarikat berkenaan yang mana jumlah yang dileret bukanlah ansuran, sebaliknya bayaran penuh.

Disebabkan hal itu, mangsa dan isterinya sering bergaduh hingga ada kalanya ke tahap mahu bercerai.

Mangsa berkata, dia pernah menghubungi syarikat terbabit untuk berbincang bagi menyelesaikan masalah tetapi layanan yang diterima tidak memuaskan.

Malah, janji mereka untuk menghubunginya bagi bayaran ansuran yang dipersetujui pada awal urusan jual beli juga tidak menampakkan sebarang tanda.

"Saya bertindak membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seberang Perai Tengah (SPT) 4 Julai lalu kerana tidak berpuas hati dengan layanan syarikat terbabit terhadap saya dan mahu tindakan diambil ke atas mereka," katanya.

Mangsa kemudiannya membuat tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) pada 22 Julai lalu.

Dalam pada itu, mangsa yang hadir bersama isterinya ke prosiding TTPM, dekat Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) SPT, lega apabila tuntutan mendapatkan semula wang yang diberikan berjaya.

Presiden, Faridah Abrahim mengeluarkan perintah supaya syarikat berkenaan membayar semula RM2,999 kepada mangsa dalam tempoh 14 hari dari tarikh award dikeluarkan.

Manakala, mangsa pula perlu memulangkan tiga barangan yang diberikan sebelum selepas menerima bayaran.

Menurutnya, penentang didapati bersalah kerana melakukan urus niaga yang tidak dipersetujui penuntun, selain memberikan maklumat tidak jelas.

Tambahan, modus operandi syarikat yang berniaga secara iklan umpan adalah salah di bawah Seksyen 13 Akta Perlindungan Pengguna 1999.

"Sebagai peniaga, syarikat kamu seharusnya memberikan penjelasan yang jelas kepada pelanggan," katanya.

Mangsa yang gembira dengan kemenangan itu berharap hubungannya bersama isteri akan kembali jernih selepas kes berkenaan selesai dan dijadikan pengajaran.

» selanjutnya...

Posted: 08 Sep 2011 05:00 PM PDT

Hampir cerai guna kad kredit isteri PERMATANG PAUH – Sepasang suami isteri dari Taman Pauh Jaya di sini, hampir bercerai hanya kerana si suami menggunakan kad kredit isterinya membeli barangan elektrik dari ejen jualan langsung.

Mangsa berusia 52 tahun yang enggan dikenali berkata, insiden berlaku 21 Mei lalu apabila dia dan isteri dihampiri seorang jurujual ketika berada di luar sebuah pasar raya besar di Seberang Jaya.

Menurutnya, taktik jurujual memberikan dua kupon kepada mereka akhirnya menjerat diri meskipun pada mulanya dia tidak begitu berminat untuk singgah di kedai itu, apatah lagi membeli barangan yang dipromosikan.

Bagaimanapun, setelah dipujuk rayu, dia dan isteri bersetuju untuk membuka dua kupon yang diberikan.

"Dalam kupon itu tertera hadiah percuma dua barangan elektrik dan baucar RM100. Tetapi, baucar itu tidak boleh ditebus terus, sebaliknya kami perlu beli barangan elektrik berharga kira-kira RM2,998, kemudian baru layak untuk menebus baucar dan mendapat hadiah percuma sepertimana yang tertera pada kupon berkenaan.

"Pada mulanya, saya tidak bersetuju kerana had limit kad kredit saya hanya RM3,000. Mereka tidak berpuas hati dan memujuk saya untuk meminjam kad kredit isteri dan membayar sejumlah RM110 setiap bulan kepadanya sebagai ansuran bagi barangan yang dibeli itu," katanya.

Mangsa yang merupakan kakitangan kerajaan berkata, dengan hati yang berat isterinya memberi kebenaran kerana menyangka jumlah yang ditolak dari kad kreditnya adalah ansuran sepertimana yang dibincangkan.

Mereka kemudiannya diminta mengisi beberapa keping borang yang didakwa untuk pemprosesan ansuran bulanan dari kad kredit itu sebelum mendapat tiga barangan, termasuk dua percuma seperti yang dijanjikan berupa penapis air, penyedut hampagas dan dapur elektrik.

Jumlah keseluruhan untuk barangan yang dibeli adalah RM2,999 selepas ditolak baucar RM100 yang diperoleh.

Mangsa turut mendakwa, jurujual ada memberitahu, surat mengenai bayaran ansuran itu akan dihantar dalam tempoh 10 hari oleh bank yang mengendalikannya.

"Insiden tidak habis setakat itu sahaja, ketika saya membuka kotak satu barangan percuma, terdapat satu lagi kupon di dalamnya, dan apabila dibuka tertera baucar RM1,000 pula.

"Saya minta mereka (jurujual) tolak sahaja baucar itu dengan jumlah barangan yang dibeli tadi, tetapi, mereka kata tak boleh. Sebaliknya, memujuk saya untuk beli satu lagi barangan elektrik berharga lebih RM3,500," katanya.

Mangsa berkata, dia tidak membeli barangan yang ditawarkan kerana jumlah itu terlalu tinggi dan mereka tidak mampu.

Menurutnya, keesokannya, isterinya menghubungi syarikat terbabit kerana mahu membatalkan urus niaga yang dibuat dan memulangkan semua barang yang dibeli, tetapi gagal.

Namun, mangsa dan isteri terkejut mendapati satu transaksi berjumlah RM2,999 dibuat bertarikh 21 Mei ketika menerima penyata bank pada 27 Jun lalu.

Ketika itulah baru mereka sedar ditipu syarikat berkenaan yang mana jumlah yang dileret bukanlah ansuran, sebaliknya bayaran penuh.

Disebabkan hal itu, mangsa dan isterinya sering bergaduh hingga ada kalanya ke tahap mahu bercerai.

Mangsa berkata, dia pernah menghubungi syarikat terbabit untuk berbincang bagi menyelesaikan masalah tetapi layanan yang diterima tidak memuaskan.

Malah, janji mereka untuk menghubunginya bagi bayaran ansuran yang dipersetujui pada awal urusan jual beli juga tidak menampakkan sebarang tanda.

"Saya bertindak membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seberang Perai Tengah (SPT) 4 Julai lalu kerana tidak berpuas hati dengan layanan syarikat terbabit terhadap saya dan mahu tindakan diambil ke atas mereka," katanya.

Mangsa kemudiannya membuat tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) pada 22 Julai lalu.

Dalam pada itu, mangsa yang hadir bersama isterinya ke prosiding TTPM, dekat Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) SPT, lega apabila tuntutan mendapatkan semula wang yang diberikan berjaya.

Presiden, Faridah Abrahim mengeluarkan perintah supaya syarikat berkenaan membayar semula RM2,999 kepada mangsa dalam tempoh 14 hari dari tarikh award dikeluarkan.

Manakala, mangsa pula perlu memulangkan tiga barangan yang diberikan sebelum selepas menerima bayaran.

Menurutnya, penentang didapati bersalah kerana melakukan urus niaga yang tidak dipersetujui penuntun, selain memberikan maklumat tidak jelas.

Tambahan, modus operandi syarikat yang berniaga secara iklan umpan adalah salah di bawah Seksyen 13 Akta Perlindungan Pengguna 1999.

"Sebagai peniaga, syarikat kamu seharusnya memberikan penjelasan yang jelas kepada pelanggan," katanya.

Mangsa yang gembira dengan kemenangan itu berharap hubungannya bersama isteri akan kembali jernih selepas kes berkenaan selesai dan dijadikan pengajaran.

Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved