Rabu, 24 Ogos 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Tuntutan Bersih 2.0 jadi rangka panel

Posted: 23 Aug 2011 05:00 PM PDT

Tuntutan Bersih 2.0 jadi rangka panel

KUALA LUMPUR — Jawatankuasa terpilih parlimen ditubuhkan untuk meneliti sistem pilihan raya akan membentuk rangka kerjanya berdasarkan pada lapan tuntutan Bersih 2.0.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata, perkara itu dipersetujui selepas mengadakan pertemuan dengan wakil dari Dewan Rakyat, Jabatan Peguam Negara dan kedua-dua pengerusi dan timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Kami bersetuju dengan apa yang disyorkan dalam memorandum daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO)," kata beliau merujuk kepada Bersih 2.0 yang dianggotai 62 badan bukan kerajaan.

Walaupun beliau enggan menyebut nama Bersih 2.0, Nazri mengakui apabila ditanya sama ada merujuk kepada 'badan bukan kerajaan sah" yang membentuk gabungan tersebut.

"Tiada guna kita adakan jawatankuasa terpilih jika kita tidak lihat pada kesemua ini. Kami tidak mahu, sebagaimana (parti pembangkang) mendakwa, dijadikan pembuka tirai," katanya.

Nazri juga berkata, jawatankuasa itu akan bertemu selama enam bulan.

Usul pembentukan jawatankuasa terpilih akan dibawa ke Parlimen 3 Oktober ini - hari pertama sidang akan datang dan ia juga tertakluk kepada kelulusan Kabinet.

Nazri berkata, SPR akan mengemukakan satu memorandum kepada Kabinet untuk pertimbangan pada me-syuarat 7 September ini.

Ismail Sabri selar Mahfuz

Posted: 23 Aug 2011 05:00 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved