Selasa, 16 Ogos 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Skim Pak Man telo dan bahananya

Posted: 15 Aug 2011 05:00 PM PDT

Jikalau Pak Man Telo yang mengasaskan Skim Cepat Kaya masih lagi menjalankan skim tersebut tentunya dia orang yang paling gembira di Malaysia. Masakan tidak sebagai pengasas skim ini tentunya dia akan menjadi perujuk utama kepada pelbagai skim yang sedang beroperasi di Malaysia.

Pertama, kita ada Skim Perunding 1Malaysia, di mana skop tugasan hanya melibatkan persembahan kepada kerajaan tentang bagaimana hendak menunjukkan kepada rakyat bahawa negara akan bankrap. Selesai sahaja, dapatlah berpuluh-puluh juta.

Kedua, Skim Kurangkan Subsidi Rakyat, buatlah pelbagai unjuran, angka dan sedikit ugutan bahawa subsidi perlu dikurangkan, nyatakan rakyat perlu mengikat perut dalam zaman yang makmur ini. Balasannya juga maha lumayan - menjangkau jutaan ringgit. Hai, sekadar makmal sahaja sudah boleh meraih RM24 juta.

Ketiga, Skim Miliki RM75 juta, skim ini amat menarik; di mana perjanjian dibuat dengan pemaju perumahan melibatkan sebidang tanah yang kini diduduki oleh majoriti setinggan Melayu. Pindahkan saja setinggan ni ke rumah flat atau penempatan rakyat. Selepas dipindahkan, hanya perlu menunggu beberapa tahun sebelum saham dalam syarikat kerjasama dijual untuk RM75 juta. Begitulah sebuah yayasan yang ditubuhkan oleh parti pemerintah, oleh sebuah negara berjaya meraih untung RM75 juta.

Keempat, Skim Cincin Berlian RM24 juta. Caranya mudah; hanya simpan duit ketika anda belum lahir lagi dan tanpa diduga, apabila anda mencecah umur 50 tahun ke atas, maka anda berpeluang untuk miliki cincin berlian yang maha bernilai itu. Apa yang paling penting ia tidak akan dikenakan cukai import dan perkhidmatan - lumayan, bukan?

Kelima, Skim Kapal Selam yang punyai masalah (kadangkala) tidak boleh menyelam. Caranya mudah - hanya cadangkan kepada kerajaan pembelian kapal selam atau apa-apa senjata untuk keperluan ketenteraan, kemudian kenakan komisen. Hanya terma, komisen jangan disebut. sebaliknya cukup sekadar menyatakan ia bayaran perkhidmatan sokongan.

Pulangannya bukan main; minimum pun sudah mencecah RM500 juta dan kalau peralatan lebih canggih, maka bolehlah kita tambah keperluan selenggaraan untuk membolehkan peralatan tu terus beroperasi. Kos selenggara mampu mencapai sampai satu bilion ringgit!

Saya boleh saja menyenaraikan pelbagai lagi skim di Malaysia; namun rasanya helaian dalam akhbar Sinar Harian tidak mencukupi kerana terdapat beribu-ribu skim, Skim Sapu 1Malaysia, Skim Curi-Curi Wang Malaysia, Skim Ambil Bangunan MRT, Skim paksa GLC Pinggirkan saman untuk selamatkan kroni, Skim Lesap Wang Zakat dan pelbagai skim cepat kaya yang berilhamkan Skim Cepat Kaya Pak Man Telo.

Skim ini berkemungkinan memastikan parti pemerintah mengekalkan kuasa dalam pilihan raya umum akan datang dengan menjadikan penduduk tetap sebagai pengundi.

Tetapi kepada rakyat yang setia kepada negara, tidak pernah lupa membayar cukai dan zakat, tidak pernah lupa membayar pelbagai lagi cukai termasuklah cukai air kumbahan, semua skim yang diperkenalkan ini dilihat sebagai Skim Memiskinkan Rakyat, Skim Melesapkan Harta Negara dan paling penting Skim Melupuskan Hak Rakyat.

Mengapa, kerana inilah sedang berlaku kepada rakyat yang sedang berhempas pulas mengikat perut kerana kenaikan harga melampau, bagaimana harga barang naik disebabkan keputusan parti pemerintah menarik balik subsidi minyak kepada industri pengangkutan yang merupakan penyebab utama kenaikan harga barang.

Bagaimana ia menggugat kehidupan rakyat apabila kenaikan harga barang ini tidak diikuti dengan kenaikan gaji, malah gaji minimum yang dijanjikan masih lagi tidak ditunaikan, walhal janji untuk mengawal harga barang hanya janji-janji kosong.

Apakah Skim NKRA, ETP dan pelbagai lagi yang di perkenalkan telah berjaya membantu rakyat, malangnya tidak ada yang dapat dibuktikan setakat ini; sedang dana negara sudah dibelanjakan, dong!

Angin sepoi-sepoi berserta alasan - itu sahaja yang diperoleh rakyat, yang terus cuba dijahilkan dengan skim-skim yang gah pada nama sahaja tetapi tiada faedah kepada rakyat yang kini berhadapan dengan tekanan maha teruk dan terpaksa pula berhadapan dengan pelbagai kesan sampingan yang diwujudkan oleh skim-skim yang diperkenalkan. Kesimpulannya: ayuh, kita hapuskan skim-skim ciptaan ini, ayuh kita hentikan skim yang menggugat kesejahteraan rakyat agar tidak dibiarkan sukses sebagai Pak Man Telo selama-lamanya!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Manado: ‘Aman tetap aman’

Posted: 15 Aug 2011 05:00 PM PDT

Setelah beberapa minggu di jalanan menjelajah Indonesia, fikiran saya sudah mula bermain helah. Pada mulanya, saya menyangka ini mungkin kerana rasa rindu pada Malaysia. Saya tiba di kota-kota ini, kadangkala buat pertama kalinya - tetapi saya merasakan seolah-olah imej-imej yang bermain di mata, telah kelihatan sebelumnya, jauh di sudut minda. Mungkin wajah itu pernah saya temui, deretan kedai itu pernah saya kunjungi, gunung-ganang dan pepohon yang membarisi jalan itu pernah saya lihat - di mana sahaja saya menoleh, saya dihantui masa silam, nostalgia yang kadangkala menimbulkan rasa sayu di hati.

Sememangnya, sebagai seorang rakyat Malaysia di Indonesia, saya kadangkala keliru, dan rasa tersepit di antara dua realiti. Antara keakraban dan rasa jauh, antara rasa ingin diterima sebagai anak tempatan, dan berasa asing di perantauan.

Perasaan sayu ini ditambah rasa marah dan kecewa membaca berita yang melaporkan akhbar dibakar, gereja diserbu, dan perjanjian "bawah-meja" dimeterai- apakah yang akan berlaku kepada tanah air tercinta ini? Isu-isu ini bermain di fikiran saya, bertukar-tukar dengan imbauan memori silam menjelajah negara jiran yang luas ini.
Walaupun begitu, setibanya saya di Lapangan Terbang Manado Sam Ratulangi, saya berasa gembira - maraton siri jelajah saya di Indonesia yang dipenuhi baju kotor menimbun, emel berselerak, jadual tidur tidak menentu dan sakit tekak - sudah hampir berakhir.

Saya tidak menjangkakan apa-apa yang istimewa tentang Utara Sulawesi. Seperti ramai rakyat Malaysia lain, saya tahu bintang filem masyhur zaman 60-an yang menjadi kegilaan kerabat diraja Melayu ketika itu, Maria Manado, berasal dari kepulauan ini. Saya juga tahu majoriti dari 2.5 juta penduduk wilayah ini beragama Kristian (Protestan, bukan Katolik) dan ia lebih hampir dengan Pulau Davao di Filipina berbanding ibu negara Indonesia, Jakarta, yang hanya tiga jam dari Manado.

Namun, setibanya di sana, saya berasakan seperti dibawa ke masa silam dan kembali ke Kota Kinabalu (KK) pada awal 1990an, meningkatkan rasa "déjà vu" saya kerana fikiran tertumpu kepada Malaysia dan isu-isu semasa.

Waktu itu, KK terasa seperti satu projek yang belum selesai, atau baru bermula. Terdapat projek penambakan besar-besaran di sekitar pantai, pelan-pelan bercita-cita tinggi untuk menarik pelancong, ratusan kenderaan pacuan empat roda (yang dipanggil Ninja), wanita kaum Dusun dengan raga besar diikat di belakang sambil mendaki bukit dan jalan baru yang menghubungkan kawasan pedalaman. Ia kotor, berdebu, liar dan penuh dengan cabaran. Pada masa sama, KK waktu itu dan juga hari ini, kota yang aman damai, di mana hubungan antara kaum berkembang sihat - mereka saling mempercayai, bukan seperti di Semenanjung.

Saya menghabiskan masa di Manado, melihat kota aman ini daripada kaca mata seorang pengembara, tertarik untuk membandingkan dua kota persisiran pantai-KK dan Manado yang kedua-duanya dipagari gunung-ganang yang teguh lagi memukau. Akan tetapi, di Manado gunungnya - berapi dan aktif.

Sememangnya, Gunung Seputan sudah kembali aktif sejak beberapa bulan kebelakangan ini- memuntahkan lava dan debu yang sudah beberapa kali menghalang pesawat untuk mendarat di Manado. Apa yang lebih memukau (seperti di KK di mana bandar raya itu berlatar-belakangkan Gunung Kinabalu yang indah), di Manado, anda boleh duduk di tepi pantai dan menghayati pemandangan indah Gunung Manado Tua dekat dengan pelabuhan kota itu.

Seperti kebiasaan, saya berbual-bual dengan pemimpin tempatan, dan salah seorang daripada mereka ialah seorang paderi, Father Nico Gara, seorang ahli majlis hubungan antara kaum di wilayah Sulawesi Utara. Perbualan dengan beliau mengingatkan saya lagi kepada Koya Kinabalu.

"Kami mempunyai rangkaian yang mantap dan boleh campur tangan untuk menenangkan provokasi di mana-mana. Kita bertindak dengan cepat dan bertanggungjawab," ujar Father Nico menerangkan peranan majlis hubungan antara kaum.
Malah, sepanjang dekad lalu sebahagian besar Timur Indonesia menderita akibat persengketaan antara agama - dari Poso, Maluku dan Ambon. Walau bagaimanapun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Manado telah kekal aman. Ia merupakan rekod yang dicemburui seluruh negara dan sememangnya penduduk tempatan amat berbangga dengan pencapaian ini.

Sesungguhnya 'aman, tetap aman' berulang kali menitip bibir penduduk tempatan yang sudah sekian lama mengidamkan ketenangan, damai dan harmoni yang berkekalan...

Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved