Selasa, 9 Ogos 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Pas harus memilih terajui politik

Posted: 08 Aug 2011 05:00 PM PDT

Di sebalik kejayaan puak progresif (Erdogan) dalam pilihan raya parti Pas Jun lepas, tidak semua ahlinya berada di halaman yang sama tentang arah tuju parti Islam ini.

Misalnya, serbuan yang dibuat oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas Gereja Methodist Damansara (DUMC) menimbulkan pelbagai persoalan penting berkenaan visi Pas dan komitmen mereka terhadap pluralisme serta Pakatan Rakyat.

Pendekatan berbeza dua pemimpin parti itu di Selangor dengan Hassan Ali di belakang Jais, dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menentang keras serbuan Jais itu jelas menunjukkan, langkah untuk membawa mesej moderat parti Islam itu, tidak selicin yang disangka ramai.

Serbuan tersebut sememangnya meresahkan pengundi moderat seluruh negara, kerana beberapa minggu sebelumnya, kerajaan Kedah yang dipimpin Pas telah mengarahkan pusat-pusat hiburan ditutup sepanjang Ramadan, tanpa berunding dengan teman-teman Pakatan Rakyat.

Dua insiden ini memberi gambaran jelas bahawa kini terdapat pertembungan untuk menguasai roh perjuangan parti, sama ada untuk bergerak kepada pendekatan yang menyeluruh untuk seluruh rakyat Malaysia atau berlindung dengan laungan ketuanan Melayu dan Islam. Namun demikian, kita seharusnya melihat ini secara objektif.

Pertama, sebagai parti yang sebahagian besarnya Melayu, Pas tidak terkecuali daripada politik kekeluargaan dan berpuak-puak. Oleh itu, apabila penganalisis politik berbicara tentang pertikaian dalaman kita mesti berhati-hati untuk menentukan, sama ada ia pertembungan ideologi atau semata-mata bersifat dinastik dan juga mungkin serangan peribadi.

Sebagaimana kita sedia maklum, puak progresif di dalam Pas menang besar ke atas puak konservatif dalam pemilihan jawatankuasa pusat. Khalid (progresif) dan Hassan (konservatif) turut terpilih dalam jawatankuasa pusat itu. Namun, Hassan digugurkan dari jawatan Komisioner Pas Negeri Selangor ekoran beberapa tindakan beliau sebelum ini yang tidak sehaluan dengan pucuk pimpinan Pas seperti isu penjualan arak di Selangor.

Adakah insiden ini merupakan platform yang digunakan puak ulama untuk meraih perhatian nasional? Atau adakah ini perjuangan peribadi Hassan untuk kekal berpengaruh di Selangor? Hassan menegaskan, beliau rela hilang kedudukannya dalam politik sebagai Exco Kerajaan Negeri dan mungkin juga jawatan dalam parti demi mempertahankan kesucian Islam secara tidak langsung menyerang rakan-rakan lain dalam Pakatan Rakyat yang dahagakan pangkat dan pengaruh politik tanpa mengendahkan kepentingan agama.

Kedua, jika kita teliti, badan seperti Jais dan pertubuhan-pertubuhan Islam di Malaysia sering bertindak secara bebas daripada kawalan politik. Badan-badan ini seolah-olah menuntut imuniti daripada undang-undang hanya kerana mereka menegakkan syiar Islam. Hakikatnya, mereka ini badan awam dan bukannya dipilih secara langsung oleh rakyat. Ada benarnya pandangan, birokrat lebih bermasalah berbanding ahli politik.

Namun, ini tidak seharusnya mengalihkan perhatian kita daripada isu sebenar yang dihadapi Pas. Hasan dan Khalid adalah antara pemimpin yang bakal mewarisi pucuk pimpinan parti daripada Hadi Awang dan Nik Aziz. Justeru, Pas perlu memutuskan dengan segera, tentang visi politik masa depan yang dimahukan parti itu jika ia benar-benar serius untuk menjadi sebuah parti arus perdana.

Jika Pas mahukan lebih pengaruh politik, ia harus mempromosikan konsep-konsep politik yang dibawanya seperti negara kebajikan dan mengurangi retorik agama dan tindakan melulu seperti serbuan ke atas DUMC.

Sesungguhnya, Pas sedang cuba bertindak untuk mengimbangkan asas sokongan parti itu- mengekalkan pengaruh mereka di kawasan luar bandar, dan pada masa sama cuba menarik pengundi bandar yang berbilang kaum dan kontemporari.

Ini sememangnya dijangka: wacana politik Melayu sememangnya berpecah antara mengekalkan tradisi atau memodenkan pemikiran bangsa.

Sementara itu, kita juga perlu bertanya mengapa PKR yang mengetuai kerajaan Selangor, kekal senyap dalam isu ini, adakah mereka dibelenggu kes mahkamah Anwar Ibrahim? Atau adakah mereka yakin untuk bergantung sepenuhnya pada sokongan bukan Melayu bagi mengekalkan Selangor pada pilihan raya depan? Kita juga perlu bertanya, adakah DAP masih lagi penggerak agenda utama Pakatan Rakyat?

Ternyata dalam lapangan politik hari ini, rakyat tidak begitu mudah memaafkan, dan akan menghukum sesiapa sahaja, baik Pas mahupun UMNO jika mereka tidak memenuhi kehendak rakyat dan tuntutan pluralisme. Seperti telah saya katakan sebelum ini, kita tidak lagi mungkin menjauhkan diri daripada konsep politik berbilang kaum.

Sama ada kita memilih untuk meneraju politik ini dan berhadapan dengan implikasi berkaitan, atau kita akan terus terasing daripada perkembangan global.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tepuk dada tanyalah selera sendiri

Posted: 08 Aug 2011 05:00 PM PDT

Saya sungguh geli hati dengan gelagat pelbagai pihak atas pengumuman penubuhan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) baru yang dikenali Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) baru-baru ini.

Sebenarnya NGO berkenaan tidak sempat pun ditubuhkan kerana hakikatnya Amanah masih belum didaftarkan penubuhannya. Namun, pihak-pihak tertentu khususnya orang parti tetap berasa kurang senang terhadap perkembangan ini sekalipun tidak semestinya mempunyai gambaran tepat dan jelas mengenai isu dimaksudkan.

Mungkin menarik perhatian mereka, khasnya pihak yang ghairah menginterpretasikan segala kejadian dalam perspektif politik, adalah individu-individu yang terlibat dalam pembentukan NGO baru itu. Memang benar dalam senarai jawatankuasa penaja Angkatan Amanah Merdeka terdapat beberapa orang politik, baik yang masih aktif mahupun yang telah bersara.

Namun, ia tidak sekali-kali mewajarkan tindak-tanduk mana-mana pihak untuk mencaci-cela penglibatan veteran-veteran politik dalam penubuhan NGO. Veteran-veteran itu termasuk Tengku Razaleigh Hamzah sendiri yang mengetuai jawatankuasa penaja itu bulat-bulat diejek dan disifatkan sebagai orang politik lapuk, sama ada telah berumur atau tertewas dalam pemilihan parti.

Saya yang turut terlibat dalam jawatankuasa penaja atas undangan Tengku Razaleigh rasa amat terkilan atas kebiadaban beberapa tukang komentar upahan parti yang terus mempertikaikan motif dan latar-belakang pemimpin-pemimpin jawatankuasa penaja itu.

Antara komentar berupa propaganda itu, ada yang mendakwa penubuhan itu bermotif memecah-belahkan sesuatu kaum; ada pula yang beria-ia benar kononnya orang politik yang tertewas atau sudah bersara ingin betul hendak berbangkit semula dalam politik melalui wadah Angkatan Amanah Merdeka itu.

Orang-orang politik khususnya yang berumur dan tertewas juga tidak wajar berkecimpung dalam perjuangan NGO. Mungkin NGO hanyalah boleh diperalatkan oleh, sama ada parti pembangkang ataupun pemerintah. Pendek kata, dalam takuk minda mereka tiada sebarang ruang bagi suara yang bebas lagi berpaksikan social conscience.

Apakah semangat merdeka diasaskan Allahyarham Tunku Abdul Rahman dalam menjalinkan perhubungan mesra lagi harmoni dalam kalangan kaum dan agama majmuk perlu dibelakangkan? Apakah usaha menyemarakkan semangat kekitaan itu melanggar gagasan 1Malaysia? Apakah laungan untuk menyahut anti-rasuah juga dijadikan pantang-larang? Cukup banyak tanda-tanya yang terlintas dalam pemikiran rakyat.

Sebenarnya, Amanah boleh diibaratkan seorang bayi belum dilahirkan. Mengikut logik biasa, biarpun ia berdaftar, NGO itu tetap NGO, tetap berbeza daripada parti politik. Kalaulah orang-orang politik yang terlibat dalamnya sudah kehilangan kewibawaan dan populariti masing-masing, takkanlah masih terdapat taring yang boleh dikhuatiri oleh pemimpin-pemimpin politik tertentu sekarang?

Bagi diri saya, walaupun ditumbangkan dalam parti MCA yang saya terajui sepertimana diharap-harapkan oleh beberapa pihak tahun lalu, namun saya tidak lagi bersedia hendak bersara.

Ketewasan saya yang diakibatkan oleh gabungan beberapa faktor dalaman dan luaran itu juga tidak semestinya menoktahi kerjaya politik saya selagi rakyat masih memerlukan khidmat saya. Saya sanggup tepuk dada tanya selera: apakah saya beramalan rasuah atau tidak bermoral, ataupun membelakangkan kepentingan rakyat ketika menyandang jawatan menteri sehingga saya tidak berhak lagi hendak bangkit semula dalam persada politik?

Pada hakikatnya, biarpun terdapat pemimpin politik yang bersifat demikian, namun kedudukan mereka dalam persada politik tetap tidak tergugat malah semakin lantang mencaci-cela serba-serbi kecuali diri mereka.

Itulah sifat-sifat yang mengecewakan rakyat sehingga mengharapkan munculnya "kuasa ketiga". Ia tidak semestinya berpunca daripada Amanah atau entiti lain yang sedia ada. Selagi parti-parti dalam BN dan PR sedia ada masih relevan serta menepati cita rasa dan aspirasi rakyat, maka tidaklah mungkin ruang survival itu boleh wujud bagi "Kuasa Ketiga" yang dimaksudkan.

*Penulis ialah Ahli Parlimen Pandan dan Mantan Presiden MCA.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved