Rabu, 27 Julai 2011

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Sinar Harian :: Suara Cakna Anda


Lelaki Singapura ke tali gantung kerana edar dadah

Posted: 26 Jul 2011 05:00 PM PDT

Lelaki Singapura ke tali gantung kerana edar dadah

JOHOR BAHARU - Seorang lelaki warga Singapura hari ini dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini setelah didapati bersalah terhadap empat pertuduhan mengedar dan memiliki dadah, tiga tahun lepas.

Pesuruhjaya Kehakiman Samsudin Hassan membuat keputusan itu terhadap Ng Yan Seng, 58, selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kesemua pertuduhan berkenaan.

Bagi pertuduhan pertama, Ng didakwa mengedar dadah jenis heroin seberat 376.91 gram di rumah bernombor 33, Jalan Kempas, Taman Megah Ria, Seri Alam, di sini, kira-kira pukul 7.30 malam, 19 Nov 2008.

Bagi tiga pertuduhan seterusnya, dia didakwa mengedar 257.75 gram methamphetamine, 19.23 gram monoacetylmorphines dan 667.16 gram ketamin, di alamat, waktu dan tarikh yang sama.

Didakwa melakukan kesemua kesalahan itu mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39B (2) akta yang sama, yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Bagi tuduhan memiliki dadah pula, Ng dikenakan hukuman penjara dua tahun atas dakwaan memiliki nimetazepam (Eramin 5) seberat 10.70 gram, juga di alamat, waktu dan tarikh yang sama.

Kesalahan berkenaan didakwa mengikut Seksyen 12(2) ADB 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 12(3) akta yang sama, yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Dalam penghakimannya, Samsudin berkata tertuduh ketika ditahan hanya berseorangan di dalam rumah terbabit.

"Tidak ada orang lain malah semua dadah itu ditemui dalam bilik tertuduh. Berdasarkan bukti, hanya tertuduh menyewa rumah berkenaan, bukan orang lain," kata Samsudin.

Katanya kenyataan tertuduh mengenai seorang lelaki bernama Mike sebagai pemilik semua dadah terbabit tidak berasas kerana pembelaan gagal membuktikan kewujudan lelaki terbabit sepanjang tempoh perbicaraan.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Umar Saifuddin Jaafar dan Farah Ezlin Yusop Khan manakala tertuduh diwakili peguam, K.L Chee. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Remaja OKU hilang 25 Mei lalu ditemui mati dalam Sungai Pida 3, Jitra

Posted: 26 Jul 2011 05:00 PM PDT

Remaja OKU hilang 25 Mei lalu ditemui mati dalam Sungai Pida 3, Jitra

JITRA - Kehilangan seorang remaja lelaki Orang Kelainan Upaya (OKU) sejak dua bulan lalu terjawab apabila mangsa ditemui mati lemas dalam Sungai Pida 3, Tunjang dekat sini, tengah hari tadi.

Penemuan basikal milik Mohd Fikril Mohd Yusoff, 25, oleh orang kampung di sungai itu berikutan air sungai yang surut membawa kepada penemuan mayatnya oleh anggota Bomba dan Penyelamat Jitra kira-kira pukul 12 tengah hari tadi.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jitra Hasbullah Mohd Isa berkata pihaknya yang menerima panggilan pukul 11.40 pagi bersama enam anggota bergegas ke tempat kejadian bagi operasi mencari mayat mangsa setelah penemuan basikal itu.

"Kita menemui mayat mangsa dalam keadaan bertulang rangka tersepit pada basikal yang dipercayai milik mangsa. Ekoran terlalu lama dalam sungai yang kedalamannya satu meter menyebabkan kulit mereput," katanya, hari ini.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Jitra untuk bedah siasat. Pada 25 Mei lalu, Mohd Fikril dari Kampung Pida Tiga, Air Hitam dekat sini dipercayai hilang selepas keluar dari rumahnya untuk keluar merayau-rayau di Pekan Air Hitam. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.sinarharian.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Sinar Harian

Copyright 2010 All Rights Reserved